Hotel WFM – Dynamische software voor een dynamische branche

De hotellerie branche zit al jaren in de lift. Uit onderzoek van ABN AMRO is gebleken dat in de afgelopen vier jaar de groei van zowel het aantal hotelgasten als het aantal hotelovernachtingen met respectievelijk 23 en 22% is toegenomen. Dit betekent ook dat de concurrentie groter is dan ooit. Hotels die niet onderscheidend genoeg zijn, zullen al gauw achterblijven en belangrijke keuzes moeten maken. Een van die keuzes gaat over de digitalisering. Digitalisering is anno 2018 niet meer weg te denken in ons dagelijks leven en in de zakelijke wereld. Hoe is dat geregeld in de hotellerie? Hoe vinden hotels steeds vernieuwende en opwindende manieren om mee te gaan met het gebruik van innovatie technologie en waarom voegt Workforce Management software zoveel toe in deze sector?   

De hotel- en toeristenindustrie is een dynamische omgeving met een hoog personeelsverloop, veeleisende gasten en veel concurrentie (denk hierbij aan Airbnb’s). De hospitality is beïnvloedbaar door de economische (in)stabiliteit, fluctuerende wisselkoersen en internationaal toerisme. De beste hotels zijn degene die de concurrentie voorblijven door een uitzonderlijke ervaring aan hun gasten te leveren. Voor wat betreft de inzet van de medewerkers staan ze constant voor een reeks grote uitdagingen waaronder: 

  • 24/7 werkaanbod
  • Seizoensgebonden personeel
  • Complexe planschema’s (onregelmatige diensten)

Intelligente bedrijfsoplossingen worden gebruikt om de hotelmanagers te helpen bij het verbeteren van de efficiëntie, het verhogen van de klantenservice en het verbeteren van hun personeelsinzet.  

Wat voegt WFM software toe aan een betere gastervaring of beleving?
Uit onze ervaring blijkt dat veel hotels nog vaak werken met verschillende systemen en niet het geheel overzichtelijk en inzichtelijk hebben. Ze zijn zich er vaak zelf niet van bewust hoeveel tijd ze verliezen door het werk in bestaande systemen – als Excel – uit te blijven voeren. Dit is een gevolg van dat ze in veel gevallen nog onbekend zijn met slimme WFM-oplossingen en de voordelen ervan. Door de complexiteit van het plannen van een dynamisch team, resulteert dit vaak in slechte prestaties en onevenwichtige ploegendiensten, waardoor de productiviteit afneemt, werkdruk toeneemt en het werkgeluk daalt. De gevolgen hiervan zijn afnemende service en dalende klanttevredenheid. 

 Een van de meest efficiënte manieren om de winstgevendheid van een hotel te beïnvloeden, is door de inzet van een effectieve personeelsplanning. Dankzij employee self-service krijgen medewerkers een platform waarmee zij verlofaanvragen digitaal kunnen afhandelen. Het geeft hen meer verantwoordelijkheid en betrokkenheid en helpt de administratie aan enorme tijdbesparingen. Door het gebruik van een WFM-oplossing kunnen hotelmanagers de capaciteit van het bestaande personeelsbestand beter beheren en beheersen waardoor de arbeidskosten worden geminimaliseerd en de service en productiviteit worden verbeterd. Door geïntegreerde tijdregistratie, werkschema’s en forecasting, zal de WFM software de basis leggen voor een verbeterde gastvrijheid en een verhoogde personeelsproductiviteit én daarmee meer winstgevendheid. 

De verhoging van effectiviteit en verfijning van efficiëntie
Door eenvoudige taken te automatiseren – zoals het registeren en roosteren van medewerkers, budgetteren en normeren – zijn managers verlost van een groot deel van hun tijdrovende administratieve dagelijkse werkzaamheden. Doordat het management meer inzicht krijgt in de processen, kan er efficiënt sturing worden gegeven aan de operatie. Het gevolg is dat er meer ruimte komt voor de tactische en strategische zaken. 

Ervaren leveranciers van WFM-oplossingen getuigen dat effectieve implementatie van arbeidsanalyses door hotelmanagers kan leiden tot een daling van 8 tot 10% in de arbeidsuitgaven. Effectieve algoritmen in de WFM  software omvatten: kostenbeheersing, ziekteverzuim en tijdsbewaking. Naast het verminderen van de kosten en het verbeteren van de productiviteit, kan de WFM-oplossing bijdragen aan het verhogen van de tevredenheid op zoveel medewerkers- als leidinggevend niveau. 

Wat kunnen wij voor u betekenen?
Neem geheel vrijblijvend contact op voor een kennismaking om zo de mogelijkheden te bespreken die voor uw organisatie relevant zijn. U kunt ons bereiken op +31(0)345 473 259 .