Eerste grote SaaS-/IaaS-project van Softbrick en Ctac is succes

In Algemeen

Contactueel_verkort

Unilever, ASML, Akzo Nobel, Bosch, Bruna, Perry Sport, De Mandemakers Groep, KPN, Action, Hunkemöller, H&M, Etos, The Bodyshop, Blokker, Jumbo, Plus. Het zijn slechts enkele grote namen van de vele klanten die Softbrick mag bedienen. Zelfs het Engelse Downingstreet 10 draait op (tijdregistratie)software van deze nichespeler uit Geldermalsen. Geen wonder dat Softbrick groeit, en fors ook. Een expansie die een nieuwe impuls krijgt door de cloudtechnologie van Ctac.

Inzicht in tijd, rendement uit arbeid. Dat is wat Softbrick feitelijk biedt aan bedrijven. De onderneming ontwikkelt en levert al 20 jaar software voor Workforce Management die concernbreed en internationaal kan worden ingezet. Het begon allemaal met oplossingen voor het registreren van tijd en aanwezigheid. Later kwamen daar personeelsplanning en toegangscontrole software bij. Alles wat met de inzet en controle medewerkers te maken heeft, geïntegreerd in één totaaloplossing. “Softbrick zorgt voor de juiste persoon met de juiste kwalificaties, op het juiste moment en op de juiste (werk)plek. Het doel van het systeem is om dit tegen zo laag mogelijke kosten te realiseren en met behoudt van de ideale servicegraad”, vertelt Peter Masselink, sinds vijf jaar directeur-eigenaar van Softbrick.

Het systeem is vrij configureerbaar naar de specifieke wensen en regelingen van de klant of sector. Daardoor is het overal inzetbaar. Softbrick opereert dan ook binnen retail en logistiek, van industrie tot dienstverlening – met ruim 200.000 gebruikers in de Benelux, Europa tot aan Singapore. Ambities om kantoren in het buitenland te openen heeft Softbrick niet. Met de nieuwe Software-as-a-Service-oplossingen hoeft dat ook niet, weet Masselink.

Niet zelf doen
“Steeds meer bedrijven gaan de cloud in. Ze willen zich kunnen focussen op de corebusiness en automatisering hoort daar veelal niet bij. Vroeger had je IT-afdelingen die groter waren dan de salesafdeling. Dat is aan het veranderen. Organisaties willen wel het gebruik van een systeem, maar nemen het niet meer zelf in beheer. Daar zijn anderen beter in. Datzelfde geldt voor ons. Aanvankelijk boden wij zelf clouddiensten aan – nog voordat het woord ‘SaaS’ bestond. Maar het is onze business niet.”

Toen Softbrick door Unilever werd benaderd voor een SaaS-oplossing, besloot het: dit gaan we niet zelf doen. Al sinds midden jaren negentig doen beide partijen succesvol zaken met elkaar. Tal van Unilever-vestigingen functioneren op applicaties van Softbrick, waaronder de Unoxfabriek in Oss, Ben&Jerry’s in Hellendoorn, het wereldwijde hoofdkantoor in Rotterdam en het R&D-kantoor in Vlaardingen. Omdat Unilever deze applicaties graag ingericht zag binnen een cloudoplossing, moest Softbrick snel op zoek naar een betrouwbare cloudleverancier. Eentje die de functionaliteit van de klant snapt en gecertificeerd is op het hoogste niveau – “want voor een concern als Unilever is alleen het beste goed genoeg.” Nu is ‘op zoek’ nauwelijks de juiste term als je al jaren samenwerkt met een Total Solution Provider als Ctac, die cloud nota bene tot strategische speerpunt heeft verklaard. Waarmee niet gezegd is dat Ctac een voorkeurspositie kreeg. Softbrick koos uiteindelijk voor de Ctac-cloud om redenen van kwaliteit, de beveiliging en een goede samenwerking.

Verbeterde beschikbaarheid
Het project verliep vervolgens als een drietrapsraket: Ctac vroeg wat Softbrick nodig had aan capaciteit, functionaliteit, dienstverlening (SLA) en andere relevante grootheden, en deed vervolgens voorstellen. Softbrick vertaalde die weer naar de vraagstelling van Unilever, dat keuzes maakte die door Softbrick weer werden teruggekoppeld aan Ctac. Dat het geolied verliep, dankt Masselink aan een paar dingen: de contacten waren meteen goed, gemaakte afspraken werden nagekomen en de projectleider bleek haar vak uitstekend te verstaan. Ctac en Softbrick tuigden samen een infrastructuur op speciaal voor Unilever, waarmee het levensmiddelenconcern gemakkelijk kan uitbreiden. “Dus als Knorr, Unox of Ben&Jerry’s ook op SaaS willen, kunnen ze op dezelfde infrastructuur aanhaken. Dat is krachtig. Ook krachtig is dat het hele traject, van oktober 2013 tot eind december, volgens planning is verlopen. Alle gebruikers konden vanaf 1 januari werken met de software.”

Afgezien van een verbeterde beschikbaarheid, hebben de users weinig tot niets gemerkt van de nieuwe situatie; het betrof voornamelijk oplossingen aan de achterkant. Wel nieuw voor Unilever is dat R&D Vlaardingen en het internationaal hoofdkantoor op de Weena in één klap overgingen op software van Softbrick in de cloud. “Dat is een hele stap voor het concern, zeker omdat het platform aan de hoogste eisen van security moest voldoen. Ctac heeft dit goed geregeld, onder meer via encryptie en dubbele back-ups, zodat het platform doorlopend beveiligd is tegen cyberaanvallen, stroomstoringen en ander onheil. Ctac heeft ook op kritieke momenten gedemonstreerd snel te kunnen schakelen en de juiste service te verlenen, ook al is het na vijven. Dit toont aan dat het project door beide kanten als belangrijk werd gezien en er een goede basis voor een langdurig partnership is neergezet.”

Vliegwiel
“Dit is het eerste grote SaaS-/IaaS-project dat we samen met Ctac hebben gedaan. Het is voorspoedig verlopen, met Unilever als tevreden gebruiker. De COO kon niet één negatief punt vinden bij de evaluatie; dat is toch een mooi compliment, niet? Als de markt ziet dat cloudleverantie bij Unilever werkt zoals het moet werken en geen security-issues oplevert, zullen er meer bedrijven volgen. Veel organisaties willen af van hun on-premise applicaties, en met een cloudconstructie betaal je naar gebruik; licenties kopen hoeft niet meer. Met dit project verwachten we een vliegwiel aan te zwengelen.”