De top 7 trends in moderne workforce management

Er zijn 7 trends op het gebied van workforce management die bedrijven in de gaten moeten houden om up to date te blijven met hun strategieën en systemen.

  1. Klanten verwachten self-service technologieën

De online wereld is 24/7 beschikbaar en de werknemers willen dezelfde zelfstandigheid op het werk als dat ze hebben als consument. Bedrijven geven de werknemers de vrijheid om hun eigen werkuren en agenda in te plannen. Op deze manier kunnen ze makkelijk in uren schuiven, de beschikbaarheid aangeven of verlof aanvragen via bijvoorbeeld een mobiele app. Deze self-service mogelijkheden zijn niet alleen bedoeld voor de werknemers. Ze helpen tevens de managers om de dagelijkse processen te stroomlijnen en tijd vrij te maken om zich te concentreren op strategische doelen.

  1. Geen 9 tot 5 mentaliteit

Tegenwoordig bellen medewerkers ’s avond laat nog met klanten en versturen soms een e-mail voordat ze naar bed gaan, dit valt in principe allemaal onder ‘werkuren’. Het is belangrijk dat bedrijven dit veranderende concept van tijd gaan volgen, in plaats van simpelweg alleen de uren die op kantoor worden doorgebracht, rekening houdend met de wet- en regelgeving.

  1. Wet- en regelgeving moet eenvoudig op te volgen zijn

Het niet naleven van wet- en regelgeving heeft ernstige en dure gevolgen. Complexe en vaak veranderende eisen kunnen een uitdaging vormen om deze strikt op te volgen. Bedrijven met moderne workforce management systemen kunnen dit automatiseren om de risico’s van het niet naleven van deze wet- en regelgeving verminderen. Eenvoudige geautomatiseerde regels en een volledige audit trail zorgen ervoor dat de gegevens van de medewerkers goed worden bijgehouden op basis van de gewerkte uren, trainingen en certificaten en dat het bedrijf zich volledig houdt aan alle toepasselijke wet- en regelgeving.

  1. Inzicht is belangrijk, zeker als het gaat om overtredingen

Elk bedrijf heeft zijn eigen regels op het gebied van tijd. Wanneer nemen de werknemers pauze en hoeveel uur een medewerker per dag werkt. Maar hoe wordt dit in de gaten gehouden? Bedrijven zijn op zoek naar systemen die kunnen helpen met tijdsregistratie en aanwezigheid volgens de personeelsovereenkomsten. Met dit systeem kunnen bedrijven inconsistenties elimineren die kunnen leiden tot ontevredenheid of zelfs rechtszaken. Op deze manier hebben bedrijven de gegevens die managers nodig hebben om efficiënt en consequent de tijdsregistratie te handhaven.

  1. Wereldwijde activiteiten rekenen op meer interactie en integratie

Bedrijven en werknemers op verschillende locaties over de hele wereld streven ernaar om verbonden te blijven, de vraag voor globale workfoce management groeit. Een bedrijf met een wereldwijd systeem heeft vele voordelen:één leverancier, één gemeenschappelijke interface, internationale integratie op bedrijfsniveauregelingen. De mogelijkheid om het systeem eenvoudig om te zetten naar nieuwe bedrijfsregelingen maken dit erg aantrekkelijk voor groeiende bedrijven.

  1. Structurele en flexibele workforce management oplossingen staan centraal

Organisaties willen hun eindgebruikers eenvoudige oplossingen bieden. Easy – to- use -systemen die voldoen aan unieke regels en vereisten van het bedrijfsleven. Dit vertaalt zich vaak in het standaardiseren om systemen en procedures te vereenvoudigen. Moderne workforce management vraagt om flexibiliteit, een oplossing die eenvoudig aangepast kan worden aan veranderende en uiteenlopende behoeften met behoud van de kern structuur.

  1. Planning wordt gepersonaliseerd met vaardigheid en competentie per taak

Planning is moeilijk en ervoor zorgen dat de juiste werknemer op de juiste positie staat kan nog lastiger zijn. Bedrijven die de vaardigheden en competenties van hun medewerkers beheren, kunnen dit toepassen bij het plannen. Hierdoor zie je een enorme impact op de productiviteit en winstgevendheid. Vooruitstrevende bedrijven gaan voor meer efficiency door te vragen dat medewerkers aan bepaalde eisen moeten voldoen (zoals trainingen of certificaten) om in aanmerking te komen voor bepaalde taken.

Bedrijven die deze trends omarmen ontwikkelen zich door en gaan efficiënter en effectiever te werk op het gebied van zowel het verbeteren van de ervaringen van de werknemer als op het gebied van zijn prestaties.