Softwarematig ondersteuning voor de ultieme gastbeleving?!

Hospitality Workforce Management Software @t your service
De gezellige en drukke zomervakantieperiode ligt inmiddels alweer achter ons en we maken ons op voor de aankomende herfst- en kerstvakantie. Die periode betekent voor de dynamische Hospitality branche en met name voor uw organisatie, een hopelijk wederom gezellig-drukke periode.  In deze blog wil ik graag inzoomen op de hotellerie en daarbij aandacht besteden aan het verbinden van uw gasten doormiddel van het kunnen bieden van de in mijn optiek, ultieme gastbeleving. De hamvragen zijnwat verstaat een gast onder de ultieme gastbeleving, en hoe zorgt er samen met uw personeel voor dat uw gasten graag weer terugkomen en welke rol heeft Workforce Management software hierin? Het ultieme streven is natuurlijk dat er een aanbeveling gedaan wordt bij familie, vrienden, relaties en collegas 

De eerste indruk dient goed te zijn, echter wordt die niet altijd bij het hotel zelf opgedaan. Dat kan er bijvoorbeeld mee te maken hebben dat de reserveringen niet altijd rechtstreeks bij de hotelmedewerkers gemaakt worden, maar via een reisbureau of online. Op het moment dat de reservering soepel is verlopen, draagt dit zeker bij aan extra reisvreugde van uw gast. Wanneer dat proces minder soepel verlopen is dan geldt helaas ook het tegenovergestelde.

Uw gasten zijn inmiddels gearriveerd bij uw hotel en krijgen nu een indruk van de locatie. Duizend en één beelden en gedachten schieten er door hun hoofd. Kon ik makkelijk parkeren, staat mijn auto veilig, hoe ziet de omgeving eruit, is de hotellocatie net zo flitsend (netjes onderhouden) als online? Ja? Selfie time! Is de selfie goed gelukt? Snel inchecken op social media. 

Vervolgens gaan uw gasten naar binnen en ontmoeten daar de eerste hotelmedewerker, vermoedelijk de receptionist. Daar kunnen de belangrijkste punten worden gescoord op gastbeleving. Heeft de medewerker een gastvrije houding en doet de medewerker moeite om verbinding te maken met uw gasten? Het leren kennen van uw gasten en het goed luisteren naar hun verblijfswensen- en plannen, zorgt ervoor dat u een belangrijke bijdrage kunt leveren aan de overall beleving van hun verblijf. It’s all in the details! Denk daarbij aan het verschaffen van informatie of het boeken van speciale historische/culturele uitjes die op hun wensenlijst staan. Daardoor hebben uw gasten de garantie dat hun reisplannen allemaal gerealiseerd kunnen worden tijdens dit verblijf in uw hotel.  

Het is belangrijk bij aanvang direct samen de gedane boeking met alle ins- en outs van het arrangement met uw gasten door te nemen voor de kamersleutel overhandigd wordt. Dat is een belangrijk moment om zo eventuele extra’s bij te kunnen boeken. Daarnaast is het belangrijk om uw gasten vooraf goed in te lichten over alle faciliteiten en de mogelijkheden binnen uw hotel, met aansluitend desgewenst een small tour. Alles valt of staat bij het doen van net een stapje extra. Dat geldt zeker ook voor het tussentijds controleren of alles naar wens is.

Aan het einde van het verblijf komt vanzelfsprekend het uitcheckmoment. Dat is één van de belangrijkste peilmomenten om na te gaan of het verblijf van uw gasten aan de verwachtingen voldaan heeft, of liever nog, deze zelfs overtroffen heeft. Er wordt afgerekend en hoe verrassend zou het zijn om uw gasten tot slot een klein presentje mee te geven, bijvoorbeeld een gezonde snack en een flesje water voor de terugreis. Tot ziens! 😊 

Voor uw zakelijke gasten is het ook van belang om hun verwachtingen goed te managen en bij de reservering al een goede uitvraag te doen naar het doel van de reservering en de persoonlijke voorkeuren van de aanwezigen. Wanneer dit bekend is kan er klantgericht op de reservering worden voorbereid en is het niet moeilijk om net even dat stapje extra te kunnen doen.

Kortom, het doel is om al uw gasten de ultieme gastbeleving te bieden doormiddel van:

  • Goede eerste online indruk van uw Hotel
  • Een mooie inspirerende hotel omgeving
  • Persoonlijke aandacht van uw medewerkers
  • Ongeëvenaarde service
  • Excellente kwaliteit food & beverages

De sleutel om die persoonlijke aandacht te kunnen geven, zit hem uiteraard altijd in de juiste medewerker op de juiste plaats beschikbaar te hebbenAls medewerker bij een WFM softwareleverancier kan ik met trots zeggen dat wij voor de hotellerie een krachtige WFM totaaloplossing bieden die de General manager, Finance, Personeelszaken en ook de medewerker zelf dagelijks ondersteunen en inzicht bieden in de werkprocessen. Het resultaat daarvan is dat iedereen hun werk efficiënt kan doen zodat er daarnaast voldoende tijd over blijft voor persoonlijke aandacht ten behoeve van uw belangrijkste bron van inkomsten, uw gasten! Daarnaast zijn er tal van integratiemogelijkheden met uw bestaande systemen. Denk daarbij aan onder andere: personeelsinformatie, ziekte/verzuim, salarisgegevens en het kassasysteem. Dat levert u direct tijdswinst op en elimineert de handmatige foutgevoeligheid. 

Ik, Caroline van Putten, help u graag verder! Neem gerust contact met mij of een van mijn andere collega’s op voor een nadere kennismaking om de mogelijkheden te bespreken voor uw hotel. We zijn telefonisch bereikbaar op: +31(0)345 473 259  en maandag 19 november live aanspreekbaar tijdens HotelTech 2018 (Postillion Hotel te Utrecht Bunnik) https://hoteltech.nl/registreren-genodigden/ 

 Softbrick WFM @your service!